הילד/ה מתקשה בקריאה? אם הילד/ה שלכם בכיתה ב' ועדיין מתקשה בקריאה, אם הילדה שלכם בגן חובה ומתקשה בתפיסה כמותית, בסידור לפי גודל ובבניית רצף עולה ואו יורד על ידי ספירה, יש סיכוי שכמו הורים רבים אחרים –גם אתם מוצאים את עצמם מודאגים ואובדי עצות לנוכח קשיי הלמידה של הילדים. בואו נבין כיצד ניתן לשפר ההישגים בילד/ה תוך זמן קצר:
הסיבה לכך שהילד/ה שלכם מתקשה ברכישת הקריאה יכולה להיות נעוצה בלקות למידה.אז מהי בעצם לקות למידה? מהן הסיבות להופעתה? באילו תחומים ואופנים היא באה לביטוי ומהן דרכי הטיפול בלקות למידה?
לקות למידה מוגדרת כהפרעה על רקע נירולוגי התפתחותי, הגורמת לקושי ברכישת כישורי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחישוב. כתוצאה מכך, מתקשה הלוקה בה לרכוש ידע ולבטא מיומנויות בהתאם למצופה מבני גילו, מנת המשכל שלו והשכלתו.
סוגי לקויות למידה
לקויות הלמידה מחולקות ללקויות למידה קלסיות כמו דיסלקציה (לקות למידה הפוגעת בכישורי השפה הנחוצים לקריאה), דיסגרפיה (הפרעות קוגניטיביות הבאות לביטוי בכתיבה לקויה) ודיסקלקוליה (לקות ספציפית במתמטיקה), ולקויות למידה המתאפיינות בקשיים ברכישת דיבור, הקשבה והמשגה, בהן לקות למידה לא מילולית, לקות שפתית והפרעת קשב וריכוז.
כאמור, הגורם העיקרי לליקויי הלמידה הוא נירולוגי ונובע מסיבות שונות כגון שונות כלשהי במבנה המוח, מחסור בנוירוטרנסמיטרים (מוליכים עצביים), תקשורת לא תקינה בין תאי העצב וכן הלאה. הסיבות הללו עדיין בשלב מחקרי, אך ההערכה היא שקיים גם גורם גנטי ותורשתי.
בעניין זה, חשוב להבהיר שלקות הלמידה אינה קשורה לרמת אינטליגנציה ואו גורמים סביבתיים, ובשל היותה על רקע נירולוגי, היא מתלווה אל האדם לכל אורך חייו ועשויה להמשיך ולפגוע בתפקודו אף בבגרותו לכן טיפול בלקות למידה הינו קריטי להתפתחות הילד/ה.
טיפול בלקות למידה בשיטת רביב לפיתוח כישורי למידה
טיפול בלקות למידה איננו מרפא את הבעיה, אך מעניק לאדם כלים יעילים המסייעים לו להתגבר על הקשיים והאתגרים שמציבה בפניו הלקות ולהגיע למיצוי אופטימלי של הפוטנציאל האישי.
ככלל, הטיפול בלקות למידה כרוך בבניית תכנית התערבות פרטנית המותאמת לסוג הלקות הספציפית, לקשייו ויכולותיו של האדם, תוך מתן מענה למוקדי הקושי בלמידה, לקשיים המשניים, לתחלואה הנלווית והפערים הלימודיים הנובעים מכך.
כ 30 ילדים ומעלה יושבים באותה הכיתה והחומר הלימודי מוגש לכולם באופן זהה – אלה שיש להם הפרעת קשב או לקות למידה – יתקשו ללמוד וההישגים שלהם יהיו נמוכים יותר, גם אם ניחנו באינטליגנציה תקינה.
טיפול בלקויות למידה יכול לצמצם את הפערים הללו ומה שחשוב יותר – לשפר את תחושת היכולת של התלמידים עם הלקויות ואת האמון בעצמם ובמערכת.
על מנת לבצע טיפול בלקויות למידה יש להתחיל באבחון וטוב היה אילו זה התקיים בין כותלי בית הספר. הורים לילדים עם קושי כזה או אחר, בין אם לימודי ובין אם רגשי – מוצאים עצמם מתרוצצים בחיפוש אחר פתרונות אפקטיביים שלרוב אינם בנמצא בין כותלי בית הספר.
הדרכת הורים כחלק מהטיפול
מחקרים מראים שלא משנה כמה שעות יבלה הילד בבית הספר, בחוגים וטיפולים – המקום שיש לו יותר השפעה על הילד הוא הבית.
לדוגמה: ילד שחווה אלימות בבית – גם אם בבית הספר נוהגים בו בכבוד ורגישות – רבים הסיכויים שישתמש באלימות כיון שזו השפה שבה מתקשרים בביתו.
ילד שהוריו אינם מציבים לו גבולות ואינם אוכפים את חוקי הבית – גם אם יגיע למקום בו החוקים ברורים – יקשה עליו לכבד את החוק כיון שלא תרגל זאת בבית.
כשמלמדים ילד "שפה חדשה" והבית אינו דובר את השפה – עלול להיווצר בילבול שיכניס את הילד למצוקה.
טיפול בלקויות למידה צריך להיות מותאם לתלמידים ולכלול קודם כל הכנה של המוח ללמידה.הכנת המוח ללמידה דומה במעט להכנת הגוף למרתון. לא מתחילים בללמד כיצד רצים מרתון אלא הרבה לפני – דואגים לתזונה נכונה, לנשימה נכונה, לחיזוק השרירים והגמשת המפרקים. כך גם הכנת המוח ללמידה.
מרכז מקשיבים מציע טיפול בלקויות למידה יעיל במתכונת של אימון אישי הכולל תהליך גופני, מנטלי, רגשי וחברתי בנוסף להדרכת הורים צמודה.
מדובר באימון קצר מועד בשיטת רביב לפיתוח כישורי למידה. שיטת רביב היא השיטה ישראלית חדשנית, יעילה וממוקדת המורכבת מתרגול פיזי וקוגניטיבי, תוך כדי שימוש בתכנת מחשב ייחודית, לשיפור תפקודי המוח ופיתוח כישורי למידה באמצעות יצירת מסלולים מוחיים חדשים ושליטה בגלי המוח.
אם גם לילד שלכם יש לקות למידה – דברו איתי.
שלכם: יעלי רהב סיון.