כמה שעות ביום הילדים שלכם מבלים מול מסכים? ואיך הם מגיבים כשאין מסך בסביבה? ועל מה שוחחתם איתם לאחרונה? וכמה הם יוזמים בבית, בחברה ובכלל?
שאלות כאלה ואחרות מביאות לא מעט הורים לחפש מסגרת שתעשיר את כישורי התקשורת של הילדים ותכפיל את הסיכוי שלהם ליהנות מהחיים ולהשיג הישגים.
יוצרים מנהיגים צעירים
בשנים האחרונות עם התרבות ערוצי התקשורת הדיגיטלית ילדים רבים בוחרים לתקשר אלה עם אלה באמצעות המדיה והמיומנויות שדרושות לתקשורת פרונטלית קצת פחות נמצאות בשימוש. יצרתי תכנית מקיפה להפגת חרדות ומתחים בילדים ועידוד החוסן והעצמאות בהם, בתקשורת הדיגיטלית המסרים הם קצרים ולרוב לא כוללים תיאור של רגשות.
התכנית שיצרתי ליצירת ילדים מנהיגים נמצאת במאגר התכניות החינוכיות והמענים של משרד החינוך |
אין מעורבות של קשר עין וכשמישהו אומר משהו שלא מוצא חן –ניתן לסגור את הצ'ט או לסגור מצלמה. בתקשורת פרונטלית זהו פעולה שמשולה לסתימת פיות.
"מה נשמע": שיר שמטרתו היא למידה ותרגול של הקשבה פנימה, העמקת המודעות העצמית והמודעות הגופנית, וכן ניהול מתחים, כעסים וחרדות.
זהו הצעד הראשון במודל מקשיבים. בסרטונים אלו שירים מחזקים ותורמים להעלאת כישורים חברתיים, אנטליגנציה רגשית ועוד.
תצפיות באנשים שתירגלו את ה"מה נשמע" בעודם מחוברים למכשיר ביופידבק הוכיחו שהתהליך מרגיע את הגוף וכתוצאה מכך משפר את היכולת לנהל מתחים ועוד...
ככל שילדים מבלים יותר מול מסכים כך יש להם פחות פנאי לניהול תקשורת פנים אל פנים והמחקרים האחרונים מראים שבילוי זמן רב מול מסכים עלול לפגוע בביטחון העצמי אצל ילדים.
ילד שלא משחק עם ילדים אחרים משחקים כמו תופסת, כדורגל, מחבואים ועוד, מפסיד את ההזדמנות לחזק מיומנויות שחשובות להתפתחות הלימודית, הרגשית, המוטורית והחברתית שלו.
במקומות שבהם יש מנהיגות חינוכית משמעותית ומתקיימים משחקי מנהיגות לילדים - צומחים יותר ילדים שמגיעים בחייהם הבוגרים לידי מיצוי עצמי ותחושת ערך. בדיוק לשם כך נתכנסנו. פיתוח מנהיגות בילדים הוא הדרך להכין אותם לחיים האמיתיים.
מה זאת מנהיגות?
כל אדם הוא המנהיג הבלעדי של חייו. ילדים מנהיגים הם ילדים שמכירים ביכולתם לחולל שינוי. ילדים מנהיגים הם ילדים שיוזמים ועושים. מנהיג הוא אדם שיודע להוביל את עצמו ו/או אחרים לעבר מטרה מסויימת. לשם כך עליו להכיר את עצמו לעומק ולהבין מה הן המטרות שנכון לו להציב. האם אלה המטרות שלו או מטרות של הסובבים אותו.
ולמה זה חשוב?
כי אם אלה המטרות של הוריו או מוריו – לא בטוח שהוא יצליח להשיג אותן. המוטיבציה נמצאת בחיבור בין המטרה ובין הערכים האישיים שלנו.
ילדים מנהיגים - כיצד נעזור לילדינו לפתח מנהיגות?!
על מנת להכין את הילדים לחיים חשוב לאפשר להם להתאמן בלהנהיג. פיתוח מנהיגות בילדים הוא תהליך התפתחות אישית שבמהלכו לומדים הילדים להכיר את עצמם היטב היטב. לדעת מה נעים להם ומה פחות לשים לב איך הם מרגישים כשמשהו מתסכל, מפחיד, מרגיז או משמח.
להבין איך הם יכולים לנהל רגשות באופן אפקטיבי, להכיר לעומק את הערכים שלהם ולמה הם חשובים להם, לדעת איך להציב מטרות ולכבוש יעדים איך להתמודד עם תסכול וקשיים בהשגת המטרה, איך הם יכולים לחשב מסלול מחדש ואיך להנהיג את עצמם לעבר המטרות שחשובות להם מבלי להתנגח עם אנשים שהמטרות שלהם שונות.
אבל לפני הכול חשוב שתהיה להם דוגמא אישית. מנהיגות חינוכית בכלל ומנהיגות חינוכית בגיל הרך הם תשתית חשובה לפיתוח היכולת של הילדים להנהיג את חייהם באחריות ולשביעות רצונם. ההורים הם החוליה החשובה ביותר בשרשרת ועל כן הם חלק בלתי נפרד מהסדנה.
מה עושים בסדנה מנהיגים צעירים יוצרים?
לומדים להקשיב באופן שיעודד אחרים לרצות לשתף, לומדים לבטא מחשבות ורגשות באופן שיעשה חשק להקשיב, מתאמנים בכיבוד חוקים וגבולות כמו גם בהצבת גבולות לאחרים. לומדים להפוך מטלות מעצבנות לעשייה מהנה, לומדים לקחת אחריות על מה שהם חושבים ומרגישים, לומדים ומתרגלים כלים לניהול רגשות והרגעה עצמית, משחקים ויוצרים בהנאה.
איך מרגיש ילד בסיום סדנת מנהיגים צעירים יוצרים?
שלו ובטוח בעצמו וביכולותיו, יודע ליזום ולשמר קשרים חברתיים, סומך על עצמו ועל אחרים, מצליח להתמודד עם אתגרים ולהתגבר על תסכולים, לוקח אחריות ומתפקד היטב בבית, בבית הספר ובחברה ושמח בחלקו.