ילדים ומבוגרים שאינם ממצים את היכולות שלהם חווים תסכול מתמיד ולא פעם סובלים מדימוי עצמי נמוך וירידה בביטחון העצמי ובאמון שלהם בעצמם ובאחרים.
הסיבות לפערים בין היכולת לביצועים
הסיבות יכולות להיות רבות ומגוונות, החל בהפרעת קשב וריכוז שהיא הפרעה נוירו-ביולוגית שמפחיתה משמעותית את האפקטיביות של הישיבה בכיתה כיון שהיא פוגעת בתפקודים הקוגניטיביים, בתפקודי הזיכרון ובתפקודים הניהוליים.
לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז יש יותר נטייה לתנודתיות במצבי הרוח ולחשיבה אימפולסיבית שפוגעת לעיתים בשיקול הדעת. בנוסף הם עשויים להיות מוסחים בקלות על ידי גירויים ויזואליים, גירויים קוליים וגירויים נוספים, אשר מסיטים את תשומת מהעניין שבו הם עסוקים באותו הרגע ובכך מפחיתים את מידת הריכוז והאפקטיביות בעשייה.
אבחון מוטעה
לעיתים מאבחנים תלמיד בטעות כבעל הפרעת קשב וריכוז כאשר הסיבה לתנועתיות היא הפרעות באיכות השינה. לפני שניגשים לאבחון פסיכיאטרי או איבחון נוירולוגי מומלץ לגשת לבדיקה במעבדת שינה. לעיתים מקור הבעייה הוא מחסור בחומרים כאלה ואחרים (ברזל, אומגה 3, ויטמין B, אבץ, מגנזיום, סלניום ועוד..) מומלץ לערוך בדיקות על מנת לשלול את הסיבות האלה.
סיבה נוספת לסימפטומים שמאובחנים בטעות כהפרעת קשב – היא בעייה בוויסות התחושתי, שניתן לאבחן ולטפל באמצעים שונים הן בבתי החולים והן באמצעות שמנים אתריים, פרחי באך ועוד..
לאימון לשיפור הקשב והריכוז
סיבה נוספת שיכולה ליצור פער בין היכולת ובין רמת הביצועים היא לקות למידה כזו או אחרת. לקות למידה היא למעשה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר פוגעת בתפקודי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה, חשבון ומפריעה למי שלוקה בה ללמוד ולבטא ידע ומיומנויות ברמה שמצופה מבני גילו, מאנשים בעלי רמת השכלה ורמת אינטליגנציה כשלו.
לעיתים מדובר בלקות למידה אחת אך ניתן לראות לא פעם מספר לקויות למידה אצל אדם אחד.
נמצא כי 10-20% מכלל התלמידים במערכת החינוך הם בעלי לקויות למידה. במידה ונשללו הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, בעיות שינה, חוסרים תזונתיים ובעיות בוויסות התחושתי – ייתכן שמקור הפער בין היכולות ובין רמת הביצועים נעוצה בחסמים רגשיים.
ניתן וכדאי לטפל הן באמצעות מתן כלים לילד והן באמצעות הדרכת הורים צמודה.
כל האמור לעייל נכון גם לגבי מבוגרים שחווים פער בין הידיעה שהם יכולים יותר ובין התוצאות שאינן עולות בקנה אחד עם הציפיות. מקשיבים BEST הוא אימון אישי קצר מועד לחיזוק התשתית הנוירולוגית ללמידה – עבור ילדים ומבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיי התארגנות וקשיים נוספים -שרוצים לצמצם את הפער בין רמת האינטליגנציה ובין הביצועים והתוצאות.
אם אתם מרגישים תסכול מרמת ההישגים שלכם! שאתם יכולים יותר! פנו למקשיבים ויחד נסלול את הדרך להצלחה!