וואטסאפ!

בשנים האחרונות ובמיוחד מאז פרצה לחיינו הקורונה פונים אלי הורים רבים בחיפוש אחר חוג לפיתוח כישורים חברתיים. רוב הפונים בטוחים שהטיפול הנכון לבעייה חברתית הוא בתוך קבוצת חברים אך זה לא תמיד המענה המדוייק לבעייה.

לרוב מדובר במיומנות תוך אישית שלא התפתחה דיה והיא באה לידי ביטוי בחברה. במקרים רבים מדובר בשילוב בין קושי חברתי ולקות למידה או הפרעת קשב אם כי לא תמיד.

"אף אחד לא רוצה לשחק איתי"

כשילד חוזר מהגן או מביה"ס ומספר ש: "אף אחד לא רוצה לשחק איתי" אנחנו לא פעם נזעקים לפנות למורה שתדבר עם הילדים ש"לא התנהגו יפה" וכו'...

פיתוח כישורים חברתיים לילדים

המורות/הגננות מצידן נוזפות בילדים שלא רצו לשחק עם הילד ש"אף אחד לא רוצה לשחק איתו". הן מסבירות ש"ככה לא מתנהגים"  והילדים משחקים איתו על מנת להיות בסדר, וכך במקום לעזור לו לפתח כישורי חברה אנו לא פעם "משתיקים" את הבעיה.

לעיתים ילד כזה יהפוך להיות מנודה עוד יותר כיון ש"הלשין" או כיון שכעת עליהם לשחק איתו מתוך כורח ולא מבחירה. 

אלא שלא תמיד אנחנו לוקחים בחשבון ש"לא רוצים לשחק איתי" זו נקודת מבטו של הילד וכדאי לברר עד כמה היא מעוגנת במציאות. בחוג לפיתוח כישורים חברתיים לומדים להבין מתי אנחנו רצויים ומתי לא, האם הילד שחייך צחק אלינו או עלינו. האם כשמישהו הזכיר את שמי ללא רשותי הוא בהכרח ביקש לפגוע בי ומה עלי לעשות כדי להתקרב לחברים. 

כישורי חברה = כישורי חיים

פיתוח כישורים חברתיים הם מיומנות חשובה להתנהלות במקומות עבודה, במשפחה ובחברה. לאנשים עם מיומנויות חברתיות גבוהות רב הסיכוי להתקדם בעבודה ולעסוק בניהול בשל יכולתם לנהל מערכות יחסים אפקטיביות. לילדים בעלי כישורים חברתיים מפותחים יש יותר חברים ויותר אפשרויות בחירה. לרוב הם מרוצים יותר ובעת הצורך -ייקל עליהם להשיג את העזרה הדרושה.  

כיצד פיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים עובד?

מתאמנים בלדחות סיפוקים, בלכבד את אלה שדעתם שונה מדעתנו, בלהתחלק במה שיש ובמקרים אחרים להציב גבולות ולא לוותר על מה ששלי..

פיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים זה ללמוד לקחת אחריות על מה שמרגישים ולהבין שנקודת מבטנו הוא זו שקובעת מה נרגיש ולא "המציאות" של "שתו לי. אכלו לי", מרחיבים את הפרספקטיבה לגבי נקודות מבט "שליליות" כך שתתרחב יכולת הבחירה, לומדים לבטא מחשבות ורגשות בדרך שמשאירה מקום גם לדעות ומחשבות מנוגדות ומתאמנים בלשחרר קיטור ולרוקן את "מיכל הרגשות" על מנת להיות מסוגלים להכיל עוד.., לומדים להתמקד ב"יש" ומסגלים אופטימיות.

מגוונים את תחומי העניין כך שמתאפשרת אינטראקציה עם אנשים בעלי תחומי עניין שונים. כישורים חברתיים הם תשתית חשובה לתפקוד יעיל, בבית, בעבודה ובחברה.

חיזוק מיומנויות חברתיות

חיזוק המיומנות שלא התפתחה דייה הוא הצעד המתבקש ולא פעם כדאי להתחיל דווקא באופן פרטני. כשהילד פנוי ללמידה ולא עסוק בקושי החברתי שלו ובחששות מפני חוויות לא נעימות כמו אלה שהוא מורגל בהן. טיפול בילד הוא אפקטיבי הרבה יותר כאשר ההורים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך ומקבלים הדרכת הורים צמודה.

כשילד לומד לחשוב, לנהוג ולדבר אחרת והוא מגיע הביתה להורים שאינם מכירים את השפה שלמד –נוצר אצלו דיסוננס.  הוא עלול להתבלבל ולא לדעת כיצד עליו לנהוג. הוא עלול לחזור לדפוסים הישנים על מנת לחיות בהרמוניה עם המסרים שהוא מקבל בבית והצלחת הטיפול מוטלת בספק.

כשההורים לומדים ומתרגלים דרכים אפקטיביות לתקשר עם הילד, להציב גבולות, להעצים, לייצר זמן איכות – ניצפים שינויים בהתנהגות של הילדים, בהישגים ובמידת שביעות הרצון שלהם.

בתהליכים פרטניים ניתן לעשות בו זמנית טיפול בלקות למידה, טיפול בהפרעת קשב וריכוז, טיפול טבעי בחרדות ופיתוח כישורים חברתיים.

פיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים

מנהיגות ומנהיגים צעירים יוצרים

על מנת לנהל חיים עצמאיים מוצלחים הכוללים מערכות יחסים טובות ויכולת להתפרנס היטב צריך אדם להנהיג את חייו והכוונה היא ליכולת לקחת אחריות, ללמוד מטעויות והתנסויות , להתמיד בעשיה ולנהל מתחים, כעסים, חרדות ומערכות יחסים. כדאי לפתח אצל הילדים תכונות של מנהיגות כחלק מהקנייה של כישורי חיים.

את הסדנה "מנהיגים צעירים יוצרים" יצרתי על מנת לאפשר לילדים תהליך מחבר, מהנה ומעצים ולהורים – תהליך קבוצתי של הדרכת הורים שיאפשר להם ללמוד ולתרגל במקביל ויחד עם הילדים על מנת לתמוך בתהליך השינוי ולשפר את האווירה בבית. כך הופכים ילדים מנהיגים למעוצמים.

סדנת מקשיבים קבוע:

החוג לפיתוח כישורים חברתיים ואינטליגנציה רגשית  לילדים מתקיים בקבוצות קטנות. הילדים מתאמנים בדחיית סיפוקים, בכיבוד השונות של האחר, בלחלוק חומרים ומכשירים, בלהקשיב, לעזור ולהיעזר. מתוך התהליך מתחזק הביטחון העצמי, מתפתחת החשיבה היצירתית והמוטוריקה העדינה.   

בסדנה נפגשים בקבוצה, פעם בשבוע למשך 90 דקות. יושבים יחד במעגל שיח מעצים. לומדים להקשיב באופן שעושה חשק לחברים לדבר ולשתף. לומדים לדבר בדרך שמזמינה את החברים להקשבה, אמפטיה ושיתוף פעולה.

משחקים, יוצרים, לומדים ומתרגלים טכניקות של הרגעה עצמית. בסדנת "מקשיבים קבוע" עובדים על פיתוח כישורים חברתיים לילדים אבל בחוגים זה יותר בפרונט...

פיתוח הכישורים החברתיים ואינטליגנציה רגשית

רבים מהקשיים שמתעוררים בקרב ילדים נעוצים בפרשנות שלהם למציאות בה הם חיים.
פרשנות "שלילית" מביאה לעימותים עם ילדים אחרים ועם הצוות החינוכי, פוגעת בריכוז וביכולת לשתף פעולה ואינה מאפשרת לתלמידים למצות את הפוטנציאל הלימודי והחברתי שלהם.

במפגשים עם ילדים, צוותי חינוך והורים אני מלמדת איך אפשר לקחת אחריות על מה שאנו חושבים ומרגישים, כיצד ניתן לנהל מתחים, כעסים, חרדות או כל רגש אחר ואיך להתייחס לעצמנו ולאחרים בדרך מכבדת ומעצימה.
בבסיס העבודה- מודל "מקשיבים" לניהול תקשורת תוך אישית ובין אישית טובה יותר.

לשיחת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים כאן
צור קשר
חייגו עכשיו
050-3597622

צרו איתנו קשר

Facebook אימייל Facebook Youtube