באופן טבעי כאשר איננו מקבלים את מה שאנו רוצים, אנו חשים תחושות כמו כעס, תסכול, מירמור  או חוסר אונים. רגשות אלו, למרות שהם טבעיים, הם שליליים כאשר הם מעוררים תגובות המזיקות למערכות היחסים של האדם עם הסובבים אותו כמו בזוגיות, עם הילדים, במקום העבודה, עם חברים ועוד. לכן התמודדות עם כעסים היא תחום כה חשוב ללמידה.

התמודדות עם כעסים: דרכים שונות

כאשר אדם רכש לאורך השנים דפוסי התנהגות שליליים כתגובה לתחושת כעס, הוא מגיב בצורה המרחיקה אותו מהסביבה. התגובה יכולה להתבטא בדרכים של תוקפנות כלפי הסביבה, הרמת קול, עצבנות ואגרסיביות, או להיפך, לעיתים כתוצאה מתחושה של חוסר ערך עצמי הכעס מופנם פנימה, וכלפי חוץ מופגנות התרחקות והתעלמות העלולות להביא בהמשך לתחושות של דכאון וייאוש.

 התמודדות עם כעסים

התמודות עם כעסים בצורה לא נכונה גובה מהאדם מחיר כבד, רגשי ופיסי המוביל לעתים לבכי לדחיית סיפוקים. מחקרים מראים כי לרגשות שליליים הנשארים באדם לאורך זמן ולחוסר תקשורת טובה עם הסביבה ישנה השפעה בריאותית מזיקה על הגוף. כמובן שהמחיר החברתי שהאדם משלם גם מעצים את המצב השלילי והופך אותו למעין כדור שלג שתופח. לכן כה חשוב למצוא למצב פתרון ולסגל דרכי תגובה אחרות.

כעס מתפרץ ובלתי נשלט הוא ללא ספק אחד הדפוסים המגבילים והחוסמים בחיים. אדם שהתפרצויות כעס מופיעות בו שוב ושוב, עלול להיכנס למצבים קשים עם הסובבים אותו. התפרצויות אלו עלולות להתבטא בהרמת קול, התנהגות אגרסיבית או לחילופים מרוחקת ומנותקת מהסביבה. כתוצאה מכך אנשים אחרים באופן טבעי נוטים להתרחק ולהגן על עצמם מההתנהגות התוקפנית והיחסים נפגעים מאוד. הדבר מעיב על היכולת להתקדם ולהתפתח במישור האישי והמקצועי.

סדנאות העצמה וניהול כעסים מספקות כלים אפקטיביים להתמודדות עם דפוסים כאלו. הסדנאות מאפשרות התבוננות על הדפוס ההתנהגותי החוזר, ניתוח מודע שלו ואז כניסה לתהליך של שינוי התנהגותי. עצירה לצורך לקיחת פסק זמן, נשימה עמוקה ותגובה מודעת מתוך ארגז כלים נרכש שונה מהכלים האגרסיביים האוטומטיים שהיו באדם, הם רק חלק מהצעדים האפקטיביים שאדם רוכש בדרך זו.

ניהול כעסים: כלי קריטי לחיים מאוזנים ושמחים

לאור כל מה שהסברנו, מובן מדוע הכרחי לדעת לנהל את הכעסים בצורה נכונה, וכאשר ניהול עצמי זה אינו מוטמע באדם, חשוב לרכוש את הכלי הזה באופן מודע וכמה שיותר מהר. התמודדות עם כעסים בעזרת טיפול מקצועי מאפשר לאדם לזהות את הרגשות העולים וצפים בו, להתרחק מעט מן הסיטואציה, להביא בה מן הצד ולהפריד בין מה שקורה בפועל לבין הפרשנות שהוא נותן למציאות המתרחשת, במקום לשפוט את "המציאות" או את האחרים – פשוט לעשות להם מקום, ולהבין שהשינוי שאנחנו באמת יכולים לחולל הוא רק בנו.

בו בזמן הוא מתחיל לנטרל את התגובות האוטומטיות להן היה מורגל כאשר תחושת הכעס הייתה מתעוררת בו, ומתחיל להגיב אחרת. לדוגמה לוקח פסק זמן, זז הצידה, נרגע, מתאוורר, מתאזן, מביט על הסיטואציה אחרת, ורק אז חוזר ומגיב  מתוך ארגז הכלים החדש שרכש.

מרכז מקשיבים מאפשר מגוון טיפולים וסדנאות היוצרים מרחב להתפתחות והעצמה אישית, תוך למידה ותרגול של טכניקות מעצימות להקשבה, התבוננות ותגובה. התמודדות עם כעסים, טיפול טבעי בחרדות וטכניקות נוספות מאפשרים להחזיר לחיינו את השלווה והאיזון שאנו כה זקוקים להם כדי לחיות חיים מאושרים ומעצימים.

מלא פרטים כאן בכדי שנוכל ליצור איתך קשר