וואטסאפ!

באופן טבעי כאשר איננו מקבלים את מה שאנו רוצים, אנו חשים תחושות כמו כעס, תסכול, מירמור  או חוסר אונים. רגשות אלו, למרות שהם טבעיים, הם שליליים כאשר הם מעוררים תגובות המזיקות למערכות היחסים של האדם עם הסובבים אותו כמו בזוגיות, עם הילדים, במקום העבודה, עם חברים ועוד. לכן התמודדות עם כעסים היא תחום כה חשוב ללמידה.

התמודדות עם כעסים: דרכים שונות

כאשר אדם רכש לאורך השנים דפוסי התנהגות שליליים כתגובה לתחושת כעס, הוא מגיב בצורה המרחיקה אותו מהסביבה. התגובה יכולה להתבטא בדרכים של תוקפנות כלפי הסביבה, הרמת קול, עצבנות ואגרסיביות, או להיפך, לעיתים כתוצאה מתחושה של חוסר ערך עצמי הכעס מופנם פנימה, וכלפי חוץ מופגנות התרחקות והתעלמות העלולות להביא בהמשך לתחושות של דכאון וייאוש.

 התמודדות עם כעסים

התמודות עם כעסים בצורה לא נכונה גובה מהאדם מחיר כבד, רגשי ופיסי המוביל לעתים לבכי לדחיית סיפוקים. מחקרים מראים כי לרגשות שליליים הנשארים באדם לאורך זמן ולחוסר תקשורת טובה עם הסביבה ישנה השפעה בריאותית מזיקה על הגוף. כמובן שהמחיר החברתי שהאדם משלם גם מעצים את המצב השלילי והופך אותו למעין כדור שלג שתופח. לכן כה חשוב למצוא למצב פתרון ולסגל דרכי תגובה אחרות.

כעס מתפרץ ובלתי נשלט הוא ללא ספק אחד הדפוסים המגבילים והחוסמים בחיים. אדם שהתפרצויות כעס מופיעות בו שוב ושוב, עלול להיכנס למצבים קשים עם הסובבים אותו. התפרצויות אלו עלולות להתבטא בהרמת קול, התנהגות אגרסיבית או לחילופים מרוחקת ומנותקת מהסביבה. כתוצאה מכך אנשים אחרים באופן טבעי נוטים להתרחק ולהגן על עצמם מההתנהגות התוקפנית והיחסים נפגעים מאוד. הדבר מעיב על היכולת להתקדם ולהתפתח במישור האישי והמקצועי.

סדנאות העצמה וניהול כעסים מספקות כלים אפקטיביים להתמודדות עם דפוסים כאלו. הסדנאות מאפשרות התבוננות על הדפוס ההתנהגותי החוזר, ניתוח מודע שלו ואז כניסה לתהליך של שינוי התנהגותי. עצירה לצורך לקיחת פסק זמן, נשימה עמוקה ותגובה מודעת מתוך ארגז כלים נרכש שונה מהכלים האגרסיביים האוטומטיים שהיו באדם, הם רק חלק מהצעדים האפקטיביים שאדם רוכש בדרך זו.

ניהול כעסים: כלי קריטי לחיים מאוזנים ושמחים

לאור כל מה שהסברנו, מובן מדוע הכרחי לדעת לנהל את הכעסים בצורה נכונה, וכאשר ניהול עצמי זה אינו מוטמע באדם, חשוב לרכוש את הכלי הזה באופן מודע וכמה שיותר מהר. התמודדות עם כעסים בעזרת טיפול מקצועי מאפשר לאדם לזהות את הרגשות העולים וצפים בו, להתרחק מעט מן הסיטואציה, להביא בה מן הצד ולהפריד בין מה שקורה בפועל לבין הפרשנות שהוא נותן למציאות המתרחשת, במקום לשפוט את "המציאות" או את האחרים – פשוט לעשות להם מקום, ולהבין שהשינוי שאנחנו באמת יכולים לחולל הוא רק בנו.

בו בזמן הוא מתחיל לנטרל את התגובות האוטומטיות להן היה מורגל כאשר תחושת הכעס הייתה מתעוררת בו, ומתחיל להגיב אחרת. לדוגמה לוקח פסק זמן, זז הצידה, נרגע, מתאוורר, מתאזן, מביט על הסיטואציה אחרת, ורק אז חוזר ומגיב  מתוך ארגז הכלים החדש שרכש.

מרכז מקשיבים מאפשר מגוון טיפולים וסדנאות היוצרים מרחב להתפתחות והעצמה אישית, תוך למידה ותרגול של טכניקות מעצימות להקשבה, התבוננות ותגובה. התמודדות עם כעסים, טיפול טבעי בחרדות וטכניקות נוספות מאפשרים להחזיר לחיינו את השלווה והאיזון שאנו כה זקוקים להם כדי לחיות חיים מאושרים ומעצימים.

"אדם ניכר בכיסו, כוסו וכעסו" / רבי אילעאי

בואו נתמקד ב"כעסו", נסו להיזכר איך אתם מגיבים כשמישהו בסביבתכם "מאבד את זה" מה אתם מרגישים באותו הרגע? איך אתם מגיבים לזה?מה אתם חושבים עליו?

מתצפיות רבות שעשיתי בבתי הספר השונים בהם אני מבקרת אני לומדת כי ילדים שמתקשים בהתמודדות עם כעסים – חווים תחושת כישלון ולעיתים אף תחושת חוסר ערך. לעיתים הם מפתחים חרדת נטישה על רקע התגובות המאוד עוצמתיות שלהם בעת כעס.

הם רואים את המבטים הנדהמים, הם ערים לעיניים המבוהלות של חבריהם ו/או לתגובות האכזבה של הצוות החינוכי וההורים.

התמודדות עם כעסים בילדים

ילדים שמתקשים בהתמודדות עם כעסים עלולים לחוות ריחוק חברתי כיון שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה לטעום מנחת זרועם או נחת לשונם של אלה.נתקלתי במספר מקרים בהם ילדים התרחקו מילד שלא הצליח להתנהל באופן מווסת כאשר כעס.

לעיתים הוא דיבר בצורה פוגענית, הן כלפי חבריו והן כלפי הוריו ומוריו.

במקרים אחרים אותו ילד היה פורץ בבכי מלווה רקיעות רגלים וצעקות שבר על מר גורלו בעת שהפסיד במשחק או איבד מחק/עיפרון וכדומה..הילדים התבוננו בו בהרמת גבה, לעיתים חייכו במבוכה והילד הרגיש כאילו הם צוחקים עליו והרגיש בודד ונלעג.

נתקלתי בילדים שכאשר נתקפו כעס שלא הצליחו לווסת - השתמשו באלימות פיזית כלפי ילדים אחרים ובמקרים קיצוניים גם כלפי אנשי צוות.

וישנם מקרים בהם אותם ילדים עושים שימוש בוונדליזם על מנת לתת ביטוי לכעס שמתפרץ מהם בעת שהם אינם מצליחים להירגע.

כעס מתפרץ בעוצמות גבוהות מצריך בדיקת עומק בנוגע לסיבות ובכל מקרה – חשוב להבין שככל שנכעס ונעניש את הילד כך יגבר הסיכוי לכך שהוא יתבצר בדפוס של התפרצויות בלתי נשלטות. לפני שניגשים למלאכת הלימוד של אותו ילד כיצד עליו לשלוט בכעסו – יש לטעת בו אמונה בעצמו.

ילד כזה, לאחר שכבר חווה כל כך הרבה כישלונות בתחום ההתנהגותי והחברתי – ייתכן שאינו מאמין בעצמו וביכולותיו להשתנות. ייתכן שהוא חי בהרגשה שכולם נגדו וחשוב להכניס מקל בגלגלים של העגלה הזו של חוסר אמון לפני שמתחילים לעסוק באסטרטגיות התנהגות של שליטה עצמית.חשוב שהילד יבין שיש מי שמאמין בו.

וחשוב לא פחות שהצוות החינוכי והמשפחה המורחבת ידעו כיצד להגיב בזמן אמת. התמודדות עם כעסים היא לא תהליך של זבנג וגמרנו. מי שמחפש פתרונות קסם יתקשה במציאתם.

תהליך השינוי להתמודדות מיטבית עם כעסים כולל העצמה אישית, אמון של הילד/ המבוגר בעצמו, וכשמדובר בילדים – נדרשת הדרכת הורים.

לפרטים נוספים בנוגע להתמודדות עם כעסים

דברו איתי    050-359-7622

שלכם תמיד יעלי רהב סיון

 

מלא פרטים כאן בכדי שנוכל ליצור איתך קשר