וואטסאפ!

על מנת להכין את הילדים לבית ספר – הורים רבים רוכשים חוברות עם תכנים להכנה לכיתה א'.

חוברות הכנה לכיתה א' מכילות בדרך כלל דפי צביעה וכתיבה של אותיות ומספרים וחלקן מכילות משימות של התאמת צליל למילה, התאמת תמונה למילה, תרגילי חיבור פשוטים ועוד..

יש הורים שדואגים להוריד מהאינטרנט ולהדפיס . דפי עבודה לכיתה א' או אפילו חוברת הכנה לכיתה א' pdf מבלי לדעת באמת מה הם התכנים החשובים להכנה לכיתה א' משרד החינוך.

ההיצע הקיים בשוק כולל מגוון סוגי פעילות לקראת כיתה א': קורסים פרונטליים ממוקדים שמתקיימים שבועות ספורים לפני הכניסה לבית הספר, חוגים שנתיים לילדי גן חובה ובתקופה האחרונה גם קורס הכנה לכיתה א' מקוון.

 אם הילד/ה שלכם לקראת סיום גן חובה ועתיד/ה לעלות לכיתה א' כדאי לערוך לו מבדק מוכנות לכיתה א'.    

מבדק מוכנות לכיתה א

סביר להניח שההתרגשות בשיאה והוא חווה מערבולת של רגשות נעימים יותר או פחות, שמומלץ להקשיב להם, לתת להם לגיטימציה ומקום, ולהציע פתרונות אפשריים לשיפור ההרגשה.המעבר לכיתה א' הוא שינוי שכל ילד חווה אותו קצת אחרת. יחד עם גאווה על כך ש"גדלתי בשנה" ושמחה על ההתחדשות בתיק חדש, קלמר, ספרים ועוד.. ייתכנו גם חששות מפני הלא מוכר והלא ידוע..

החששות יכולים להיות קונקרטיים כמו למשל: "איפה אשב בכיתה?"  "האם המורה תהיה נחמדה?" "מי ייקח אותי מבית הספר?"

או חשש כללי מפני הלא ידוע..

מבדק מוכנות לכיתה א' 

הכנה לכיתה א' כוללת ביטחון עצמי ואמונה של ילד בעצמו הם תנאי ראשון להצלחה, אם כי לא תנאי יחידי. חוברות הכנה לכיתה א' , דפי עבודה לכיתה א',  קורס הכנה לכיתה א' מקוון  ועוד סוגי פעילות לקראת כיתה א', כמו חוגים, סדנאות, תכניות טלויזייה ייעודיות ומשחקי מחשב הם הם חלק מההתכווננות לקראת המעבר מהגן לבית הספר.

חשוב להבין שהילד שלכם מתנהל בשני עולמות עיקריים: פנימי וחיצוני. העולם הפנימי כולל את כל מה שהילד יודע, חושב, מרגיש ואת מערכת היחסים שלו עם כל אלה..

העולם החיצוני כולל את כל האנשים והחוויות שהילד פוגש בדרך..(בית הספר)

כשמערכת היחסים של הילד עם העולם הפנימי- היא מערכת יחסים מעצימה ובוטחת- הוא יתמודד בהצלחה עם האתגרים שייקרו בדרכו ויצלח את הדרך.

מה חשוב לדעת כהכנה לכיתה א?

כהכנה לכיתה א' יש להסתכל על הילד ותפקודיו בכמה היבטים:

כשעורכים מבדק מוכנות לכיתה א' נוהגים להשוות ילד שעומד לעלות לכיתה א' – לעגלה בעלת 4 גלגלים

גלגל פיזיו מוטורי,  גלגל קונגיטיבי,  גלגל רגשי וגלגל חברתי.

 

הגלגל הפיזיו מוטורי כולל שיווי משקל, תכנון תנועה, התמצאות במרחב והתארגנות, מוטוריקה גסה , תיאום עין יד , מוטוריקה עדינה ועוד..

הגלגל הקוגניטיבי כולל תהליכי חשיבה, אוצר מילים תקין, זיהוי צלילי, יכולת וורבלית, יכולת השוואה והסקת מסקנות, תהליכי למידה , יכולת פיתרון בעיות באופן אפקטיבי ועוד..

הגלגל הרגשי כולל דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכולים, תושייה, יוזמה, פתרון בעיות, עמידה בכללים, מוטיבציה ועוד..

הגלגל החברתי כולל הבנה וקבלה של קודים חברתיים, ניהול רגשות, יכולת שליטה בדחפים, גמישות מחשבתית ועוד..

מבדק תחילת כיתה א' – רצוי שייקח בחשבון את ארבעת הגלגלים הללו.

"איזון גלגלים"/הכן ילדך לבית הספר

כמו בכביש – כך גם בחיים: על מנת לאפשר תנועה תקינה ובטוחה רצוי שהגלגלים יהיו כמה שיותר מאוזנים.

הכנה מקיפה לכיתה א' כוללת "ניפוח אויר ואיזון גלגלים", על מנת "לנפח אויר"  בגלגל המוטורי מומלץ לשלב בסדר היום עיסוק בספורט, עזרה בבית בסידור, בישול, ניקיון ועוד.. עיסוק ביצירה, ריקוד, פיתוח עצמאות בפעולות היומיומיות כמו שריכת שרוכים, מקלחת וכדו'.

את הגלגל הקוגניטיבי ננפח באמצעות תרגילי חשיבה, משחקים דידקטיים, למידה משמעותית (תוך כדי...), סיפורים, שירים, הצגות, סרטים, שיחה ועוד..

הגלגל הרגשי יתאזן בעזרת כלים לניהול עצמי ולניהול קונפליקטים, על ידי תרגול של דחיית סיפוקים, העצמה, סביבה תומכת ומאפשרת יוזמה והתנסות ועל ידי מיקוד תשומת הלב בתהליך ולא בתוצאותיו.

את הגלגל החברתי ניתן לפתח ככל שמארחים ומתארחים, מבקרים במקומות ציבוריים, בחוגים ובחברת אנשים, תרגול של חשיבה חיובית, גמישות מחשבתית והכי חשוב: סביבה לא שיפוטית ודוגמה אישית.

הקדימו תרופה למכה

ב"מקשיבים" מציעים תהליך של פיתוח כישורי למידה ומצויינות הכולל 16 מפגשי אימון חווייתי לשיפור משמעותי של הקשב והריכוז, הקריאה והכתיבה, הביטחון העצמי והכישורים החברתיים.

ילד שמגיע בשל לבית הספר יזכור את הלמידה כחוויה חיובית, מעצימה ומגבירת מוטיבציה.

לאחר מבדק מוכנות לכיתה א'  - אם הילד/ה שלכם מגלה קושי/חולשה באחד התחומים שציינתי מעלה – עיזרו לו לפתח ולהתפתח ובמידת הצורך בואו להיעזר ולשפר את הבשלות והמוכנות.

מלא פרטים כאן בכדי שנוכל ליצור איתך קשר