עם עליית המודעות לחשיבותן של מיומנויות חברתיות לניהול חיי משפחה תקינים, הצלחה בעבודה ושביעות רצון כללית - כמו פטריות אחרי הגשם נפתחות לאחרונה קבוצות של פיתוח כישורים חברתיים, מתוך מחשבה שכישורים חברתיים ניתן ללמוד אך ורק בקבוצה.

למרות שאני מקיימת קבוצות כאלה - לא פעם אני נתקלת בילדים שאני ממליצה להוריהם להביא אותם דווקא לתהליך פרטני, משום שאני מזהה אצלם חוסר בטחון גדול או חרדה או קושי אחר שיכול להשפיע על ההתנהלות החברתית של אותו ילד ואשר ניתן ולעתים אף רצוי לפתח בתהליך פרטני.

כישורים חברתיים הם שם כולל למגוון מיומנויות שמאפשרות לילד ליצור ולשמר קשרים חברתיים באופן אפקטיבי.

בין המיומנויות החברתיות הנדרשות, אותן ניתן וכדאי לפתח:

 

היכולת לדחות סיפוקים

מאפשרת לילד לחכות בסבלנות לתורו, להתחלק במשחק, ממתק ועוד.. לפעול בהתאמה לדעת הרוב גם אם אינה עולה בקנה אחד עם דעתו ועוד

חשיבה חיובית

נובעת מהיכולת להתבונן במציאות ממספר נקודות מבט ומאפשרת פרשנות אפקטיבית לסיטואציות חברתיות ואחרות..

תודעת שפע

מאפשרת לחכות בסבלנות ולהתחלק במשחק ועוד מתוך ידיעה של הילד שיקבל את מה שהוא זקוק לו ולא מתוך חרדה של "לא יישאר לי"  

יצירתיות

מאפשרת התמודדות עם אתגרים ופתרון בעיות באמצעות חשיבה מחוץ לקופסא

התמדה

מאפשרת להתמקד בתהליך ופחות בתוצאה המקווה. כאשר מתפתחת הבנה של חשיבות התהליך וישנה התמדה, התהליך מהווה למעשה תרגול והתרגול מביא לשיפור ההישגים.

יוזמה

נשענת על חשיבה יצירתית וביטחון עצמי, מאפשרת לילד להרגיש משמעותי, ויוצרת עניין ומשיכה אצל חבריו.

כושר ביטוי מילולי

מאפשר תקשורת אפקטיבית בין הילד לבין הסובבים אותו

יכולת להביע רגשות

מאפשרת לילד ונטילציה רגשית ומפתחת את יכולתו להביע אמפטיה לחבר שמבטא רגש כלשהו

חוש הומור

מאפשר להקליל סיטואציות לא נעימות, מרחיב את החיוך ומוריד מתח

עמידה בכללים

מאפשרת התנהלות בהתאמה למקומות שונים ומסגרות שונות כמו מקומות ציבוריים, חוגים, מוסדות הלימוד וגם בתים של אחרים בהם הכללים הנהוגים אינם הכללים בהם הוא מורגל.

ניהול זמן אפקטיבי

מאפשר סדר יום נינוח, הספק של מטלות בכיתה ובמסגרות חברתיות

היכולת להביא נוכחות לא שיפוטית

מאפשרת לאחרים להרגיש נינוחים בחברת הילד ומטבע הדברים מהווה סיבה טובה לרצות בחברתו

אסרטיביות בצד גמישות ויכולת ויתור

מאפשרת לילד לעמוד על שלו כשמדובר במשהו חשוב ויחד עם זאת מאפשרת לו לזרום בסיטואציות חברתיות ולא להתעקש על כל דבר ועניין. הסוד הוא במידתיות

ביטחון עצמי

הוא הבסיס והתשתית לכל אינטראקציה חברתית.  על מנת שיוכל אדם לבטוח בחבריו, לשתף אותם, להתחלק, לבטא רגשות ועוד- עליו קודם h3>תחושת משמעות

חשובה במיוחד לחיזוק הביטחון העצמי, ליוזמה והתמדה בעשייה, לשמירה על מצב הרוח ועוד...

 

את המפגשים של סדנאות מקשיבים קבוע פותחים בשיחות, שבמהלכן לומדים הילדים להביע דעה, מחשבה או רגש באופן בהיר.

המפגשים מאפשרים לילדים להביע את עצמם גם בכלים שאינם מילוליים, כמו תאטרון, אומנות פלסטית, מוסיקה ועוד..

במפגשים בסדנת כישורים חברתיים לילדים נדרשים הילדים להתמודד עם אתגרים שונים לרבות סיטואציות מתסכלות,  לנהל את התסכול ואת הרגשות העולים מתוכו בדרך אפקטיבית ולמצוא פתרונות יצירתיים.

תוך כדי תהליך לומדים הילדים להיות מודעים לעצמם ולסביבתם,  ומתרגלים מגוון כלים לניהול מתחים, כעסים, חרדות ומערכות יחסים.

התהליך כולו הוא תהליך מעצים, שמחזק הן את הביטחון העצמי של הילדים והן את היכולת שלהם לבטוח ולסמוך הן על הוריהם, הן על חבריהם ולשפר את היכולת לשתף פעולה במשחק, בלימודים ועוד.. 

 

בעת הצורך יומלץ על תהליך פרטני שבסופו ניתן להצטרף לקבוצה.

הורים שמצטרפים לתהליך של הדרכת הורים יראו שיפור גדול ומהיר יותר.

השפה המדוברת של מקשיבים היא שפה פשוטה, בהירה, ולא שיפוטית שמאפשרת להורים ולילדים להקליל את חיי היום יום ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים הנקרים בדרכם.

מלא פרטים כאן בכדי שנוכל ליצור איתך קשר