הפרעת קשב וריכוז אינה נחשבת ללקות למידה. עם זאת, היא בהחלט מקשה על תהליך הלמידה. הפרעת קשב וריכוז וגם לקויות למידה יכולות כמובן להתקיים במקביל ואז הן מקשות על הלוקה בהן כיפליים.
ל-45 עד 50 אחוז מהילדים והמתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז יש גם לקויות למידה כמו הפרעת עיבוד שמיעתי, דיסלקציה וכו', דיסכלקוליה, דיסגרפיה ועוד..
הפרעת קשב וריכוז (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD)
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא אחת ההפרעות המאובחנות ביותר בילדים ואפילו מתבגרים. הפרעת קשב וריכוז היא מצב כרוני המשפיע על מיליוני ילדים בעולם. בין הבעיות המיוחסות להפרעה: קושי להקשיב, קושי להתרכז בעת ביצוע משימה "לא מעניינת", היפראקטיביות והתנהגות אימפולסיבית.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים יותר מילדים אחרים לפתח הערכה עצמית נמוכה, קשרים חברתיים בעייתיים והישגים נמוכים במסגרות חינוכיות.
טיפול ב-ADHD
תוכניות טיפול לשליטה בסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז כוללות אפשרויות תרופתיות, התערבויות ואסטרטגיות לשליטה בהתנהגותו של האדם המושפע. הטיפול הקיים בהפרעה זו אינו מרפא אותה, אך ביכולתו להביא לשיפור ביצועים משמעותית.
הטיפול בהפרעת קשב וריכוז כולל בדרך כלל ייעוץ פסיכולוגי, אימון אישי ושימוש בתרופות מעוררות. בחלק מהמקרים התרופות לבדן מצליחות לשלוט בסימפטומים, אך גופים מוכרים לבריאות הנפש ממליצים ליישם אפשרויות טיפול אחרות בנוסף לתרופות.
לקות למידה (Learning Disabilities - LD)
ליקויי למידה יכולים להקשות על קריאה, כתיבה, איות, מתמטיקה, זיכרון לטווח הקצר ו/או הארוך, שליפה מהזיכרון ועוד. לליקויי למידה יש השפעה על התארגנות בזמן ובמרחב, על הבנת תכנים לימודיים וסיטואציות חברתיות, על היכולת לבטא רגשות, להבין ולהכיל שונות.
המונח לקויות למידה הוא שם כולל למגוון אתגרי למידה ספציפיים. חשוב לציין שהמונח לקויות למידה אינו כולל בעיות בלמידה כתוצאה מבעיות ראייה או שמיעה או למידה בשפה שנייה וכו'.
אנשים עם ליקויי למידה הם לרוב בעלי אינטליגנציה ממוצעת או מעל הממוצע ובכל זאת יש אי התאמה בין רמת הפוטנציאל שלהם להישגים. בעזרת טיפול בלקות למידה המותאם שמספק כלים תנועתיים לחיזוק התשתית הנוירולוגית ללמידה, כלים אימוניים להצבת מטרות והשגתן, תרגול בהתמדה ותמיכה בחוט השדרה הרגשי – ילדים ומבוגרים בעלי לקויות למידה מסוגלים לשפר הישגים באופן משמעותי ומצליחים להביא את הפוטנציאל שלהם לידי ביטוי.
לסיכום
למידה עושה שימוש בתפקודים מגוונים של המוח, לרבות היכולת לקרוא, לחשוב, להסיק מסקנות, להתמקד, לשים לב, להתארגן בזמן ובמרחב, לזכור ולשלוף מהזיכרון ולבצע משימות ברצף ובזמן נתון.
הפרעת קשב וריכוז אינה לקות למידה אך היא בהחלט מקשה על תהליכי הלמידה. חשוב להדגיש שהפרעת קשב וריכוז ולקות למידה יכולות להתקיים בנפרד או במקביל.
מומלץ לטפל הן בהפרעת קשב והן בלקויות למידה כמה שיותר מוקדם על מנת למנוע היווצרות של פערים שעלולים לפגוע הן בדימוי העצמי של התלמיד והן בהתנהלות החברתית שלו.