ישנם ילדים שהם מנהיגים מלידה. ניתן לזהות את הילדים האלה מהתבוננות בקבוצות ילדים בגני השעשועים, בצפייה במשחקי ילדים בהפסקות בית הספר ואפילו כבר בגן הילדים.
בדרך כלל נראה אותם מובילים את המשחק, מחליטים החלטות ויוזמים פתרונות.
מנהיגות בגן הילדים מתחילה בדימוי עצמי חיובי שיש לילד על עצמו וביטחון עצמי שמבוסס על הידיעה שאני אהוב, שמקבלים אותי ללא תנאי, שאני משמעותי ושיש לי היכולת להשפיע על מציאות חיי.
ילדים מנהיגים יוזמים ומקבלים החלטות
ילד שמרגיש בטוח בעצמו יעז להשמיע את קולו ולבטא את דעותיו ורצונותיו.
אם הוא מרגיש משמעותי ובוטח הוא לא יהיה נוח לכעוס ולהיפגע במשחק בין חברים ובאינטראקציות משפחתיות.
ניתן לפתח מנהיגות בגן הילדים באמצעות יחס מכבד ומעצים ויצירת מקום בטוח לצמיחה ולמידה.
מנהיגות חינוכית בכלל ומנהיגות חינוכית בגיל הרך היא תנאי הכרחי ליצירת מרחב שמאפשר ביטוי עצמי ולמידה.
כשילד אינו חושש מביקורת של ההורים, הגננת והמורה הוא יעז לשאול שאלות, להציע פתרונות ולפנות לעזרה בעת הצורך.
על מנת לעסוק בפיתוח מנהיגות אצל ילדים חשוב שיהיה להם מודל של מנהיג שיוכלו לחקות.
מנהיגות בקרב ילדים מתחילה התבוננות וחיקוי תכונות של גננת, של מורים, הורים, סבים וסבתות..
פיתוח מנהיגות בגיל הרך מתחילה בללמד ילדים לבחור. לבחור בין שתי אופציות של "מה ללבוש" "מה לאכול" וכדו'...
ככל שילד מרבה להתאמן בבחירה כך יתפתחו תכונות ההנהגה שלו.. מנהיג מלידה הוא אדם שבוחר את דרכו ולוקח אחריות על התוצאות.
אדם שמנהיג את חייו באחריות – יוכל בעתיד להנהיג אנשים אחרים ולהוביל אותם בדרכו.
פיתוח מנהיגות אצל ילדים היא תשתית חשובה להמשך הדרך על מנת לאפשר לילד לחיות באחריות ולהנהיג את חייו לשביעות רצונו.
ילדים שגדלים ליד מנהיגות חינוכית בשלה ובוגרת, שנחשפים לתכונות של גננת קשובה ואיכפתית, שמאפשרת להם להתנסות, לטעות, ללמוד מהטעויות מבלי לייצר אצלם אשמה או ביקורת – רבים הסיכויים שילמדו להנהיג את עצמם וללמוד מתוצאות הבחירות שלהם יהיו אשר יהיו..
ילדים מנהיגים הם ילדים שמתפקדים באופן אפקטיבי, יודעים לשתף ולגייס שיתוף פעולה מאחרים, יודעים ללמוד מטעויות, להציב מטרות ולהשיג הישגים.